Oppskrift på sjal

1/19/2012

Oppskrift på sjal

 I dag tenkte jeg å dele oppskriften på sjalene jeg strikker. Titt og ofte får jeg spørsmål om disse, så her kommer det...

 Før du starter må du finne ut hva slags garn du vil ha, pinnestørrelse osv...
Jeg er veldig glad i garnet Andes fra DROPS. De har veldig mange fine farger å velge mellom og jeg syntes det er godt å strikke med.... 
Jeg bruker pinnestørrelse 12, da blir det løst og luftig.
Jeg syntes heklekanten gjør mye av sjalet, og her bruker jeg ofte et bomulls og viskose garn fra DROPS. Dette garnet har en ekstra glans i seg og jeg syntes det gjør seg godt. Ellers så bruker jeg også andre effektgarn!

 Jeg starter med å legge opp tre masker, og strikker disse .
Videre legger jeg opp to nye masker på starten av hver pinne.
Når jeg har kommet litt oppover på sjalet øker jeg til 3 nye masker på hver pinne, og strikker på denne måten sjalet ut.

 Jeg bruker å felle løst av når jeg har strikket ca 30 riller, men dette er selvfølgelig valgfritt. Hvor stort man ønsker sjalet velger man selv. Mål rundt halsen underveis!

 Nå starter heklingen.
Jeg starter med å hekle fastmasker rundt hele sjalet med det garnet jeg strikket sjalet med.
Videre strikker jeg fastmasker med ulike effektgarn. Noen ganger blir det to rader, andre ganger tre.
Den siste blondekanten består av staver(tungekant), og picot utenpå der.

 Jeg håper oppskriften var forståelig!
Lykke til med strikkingen:-)
Gi meg gjerne et hint om du har strikket et. Det hadde vært morro å se bilder!


Etiketter:

9 Kommentarer:

Klokken 1/19/2012 , Blogger Stinemorღ sa ...

Du strikker nydelige sjal!
Hyggelig at du deler oppskrift.
- jeg liker veldig godt kantene dine :)

Ha en fin kveld!

 
Klokken 1/19/2012 , Blogger Jannes lille sted sa ...

Sjalene dine er kjempefine! Og jeg har latt meg inspirere! Inne hos meg ser du sjal som jeg har strikket.
Også så flott med oppskrift da, ikke så langt ifra slik jeg har strikket mine sjal.
Det er jo så deilig med noe godt å varmt i halsen nå om vintern. Absolutt must for min del!
Takk for herlig inspirasjon.

Klem Janne Merethe

 
Klokken 1/19/2012 , Blogger Jatte sa ...

Sjalene dine er superfine!
Strikket mange etter oppskriften din jeg også.. sliter fortsatt med å få så fin kandt du lager, men øvelse gjør mester ;)

Ha en fin kveld,
KLem Jatte♥

 
Klokken 1/19/2012 , Blogger Tanja sa ...

Tusen takk for at du deler mønster!:) Jeg har sett på sjalene dine og synes de er kjempefine. Liker veldig godt heklekanten, som gjør hele sjalet. Dette må prøves!

 
Klokken 1/19/2012 , Blogger Berit sa ...

Hei!
Takk for at du deler oppskriften på det fine sjalet. Er ikke helt stødig på hekling, men denne fikk jeg lyst til å prøve meg på. Den er notert på vil-strikke lista mi.
Berit

 
Klokken 1/19/2012 , Blogger Fruen sa ...

Nå har jeg et trekk på pinnene, skal prøve å lage en oppskrift ut av det:)
Takk for oppskriften på sjalet! Innmari fine:)
Hvor mange nøster Andes går med?
Ha en fin dag!
Klem, Fruen i Nord :)

 
Klokken 9/07/2012 , Blogger Ann-cathrin Andreassen sa ...

Nydelige sjal du har strikket, ble så inspirert at jeg må kjøpe inn garn så jeg åsså får et sånt. Takk for oppskriften :)

 
Klokken 9/14/2012 , Blogger Rådyrveien sa ...

Nydelig sjal! Tenkte jeg skulle prøve meg på et, men skjønte ikke helt dette med økningen og hvordan jeg legger opp flere masker i begynnelsen av en pinne? Kunne du vært snill å forklart det litt nærmere??

 
Klokken 9/14/2012 , Blogger Quiltefeen sa ...

Så nydelig sjal!! Jeg liker så godt enkle sjal uten altfor mye blondemønster.. :)
Ha en fin helg!

 

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Start