En sommerhilsen

6/28/2012

En sommerhilsen

 ...til dyktige, omsorgsfulle, kreative og engasjerte PEDAGOGER!
I morgen er lille G sin siste dag i barnehagen før han skal ha litt ferie, og da vil vi gjerne vise hvor mye vi setter pris på jobben pedagogene på avdelingen hans gjør.
Kansje er jeg litt innhabil siden jeg jobber i samme barnehage, men jeg ser barnehagen med noen nye øyne nå. Tidligere var det pedagogøynene som så alt vi gjorde, nå kommer også mammablikket inn!

 Når jeg først er innom temaet barnehage, må jeg lufte av meg litt frustrasjon. I disse dager er det ikke bare jeg som handler inn små sommerhilsner til de som jobber i barnehagene. Jeg har sett det på flere blogger. Det jeg reagerer på, og som jeg  egentlig hadde håpet man hadde gått litt bort ifra, er at man kaller de som jobber i barnehagen for "tanter" og  "onkler". Tanter og onkler hører familien til i mine tanker. Barnehagen er en pedagogisk institusjon der en del av bemanningen har minimum 3 års høgskole utdanning, og mange har også flere år med vidreutdanning i tillegg. Ansatte uten tilsvarende utdanning får veiledning, og de kurses. Personalet i barnehagene er PEDAGOGER, ikke tanter og onkler. Når jeg skriver dette er det ut fra mitt bildet av hva en tante og onkel er, og hvordan jeg ser barnehagen som læringsarena. 


Nok tanker, og frustrasjon. Nå skal gavene pakkes inn og kortene skrives!

3 Kommentarer:

Klokken 6/28/2012 , Blogger Janne sa ...

...er så enig, Gøril! Da jeg gikk i bhg for 30(!) år siden, ble det sagt "tante" og "onkel". Mye er skjedd siden da! :)

Du minte meg på noe der, skal handle litt inn jeg og, det er siste året til M., så må tenke ut noe lurt...:))

klem!

 
Klokken 6/28/2012 , Blogger Jatte sa ...

JEG syns det er koselig å si barnehage tanter/onkler jeg men, ser ikke greia med at utdanningen skal være så viktig når det kommer til kallenavn.. men hva vet vel jeg!;)

 
Klokken 7/01/2012 , Blogger Kristin sa ...

Jeg er såååå enig!!! Jeg har ihvertfall ikke gått 4 år på høgskole (har spes.ped 1 år også) for å bli kalt barnehagetante. Det er faktisk nesten litt respektløst og degraderer yrket vårt. Vi er pedagoger, tanter og onkler er noe som hører familien til. Ikke rart vi har lav yrkesstatus og elendig lønn dersom vi ikke får respekt for den faglige jobben vi faktisk gjør.
Kjempekoselig med sommergave, men kall oss ved navn da vel og ikke tante eller onkel.
Kristin

 

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Start