Noen som har tips og råd???

1/15/2013

Noen som har tips og råd???

 Håper det er noen som har tips til meg angående toving!
Tovelabbene som er vist på bildene her, har jeg strikket tidligere og alle er strikket i vestlandsgarn fra Gjestdal. Jeg har også strikket et par i Blånissegarn fra Nille.
Det grå paret på bildet over er tovet på 60 grader i vaskemaskinen med Milo. Her ser man ikke noe tegn til at de er rillestrikket. De andre er tovet på 40 grader.

 Etter at de er ferdig i maskinen har jeg stappet de med kluter og kjøkkenhåndkler, formet de, og latt de tørke med klutene i.
Jeg ønsker tøfler som holder formen jeg prøver å lage med klutene oppi, men det fungerer ikke.
Når jeg tar ut klutene blir de flate og sitter derfor ikke like godt på foten.

 Er det noen som har gode tips til hvordan jeg kan få stive tøfler som holder formen?

Håper noen kan hjelpe!

11 Kommentarer:

Klokken 1/15/2013 , Blogger Bjørg sa ...

Wow så flott blogg du har! Både strikking og interiør til stor inspirasjon.

mvh Bjørg

 
Klokken 1/15/2013 , Blogger Prinsesse Vilikke sa ...

Du skulle hatt noen lester å putte i. Kanskje noen sko i liten str kunne gjort jobben også?

 
Klokken 1/15/2013 , Blogger Prinsesse Vilikke sa ...

De var forresten veldig veldig fine! Håper du får fasongen til å holde.

 
Klokken 1/15/2013 , Blogger MarJE sa ...

Hei,
Veit ikkje om detter noko godt tipps men eg tovar alltid tøflene på 60 grader. Då blir dei mykje meir holdbare. Men det krevst selvfølgelig at dei vert strikka godt store før toving.
Veldig flotte dei du har laga med fine detaljar.

MarJE.

 
Klokken 1/15/2013 , Blogger MarJE sa ...

Gløymde å skrive at eg brukar grønsåpe ved toving og ved seinare vask brukar eg Milo.

MarJE.

 
Klokken 1/16/2013 , Blogger EKTE INTERIØR sa ...

Jeg har ikke tips men må bare si at de tøflene var kjempetøffe! SÅ fine! Kan ikke skjønne at du har laget de, helt proffe. Ha en fin dag! :)

 
Klokken 1/16/2013 , Blogger Silje sin blogg sa ...

Forming er bestandig det vanskeligste synes jeg også!! Men de formes jo i bruk da! Helt nydelige tøfler, så kjekt med vrangborden, den gjør vel at de sitter bedre på foten?
Har desverre ingen gode tips:/ men kjempe fine er de! Jeg tover i tørketrommelen jeg, putter plaggene våte inni og kan sjekke de hele tiden.de kan lufttørke når de er tovet nok.

 
Klokken 1/16/2013 , Blogger Tuppenshobbyblogg sa ...

De er knallfine disse tøfflene du lager.
Jeg vet ikke om du har prøvd det,men jeg pleier å gå opp 2-3 pinnestørrelser når jeg strikker for toving,slik at det blir litt løst.
Syns de tover mer da. Og så tover jeg to ganger på 40 grader sammen med en dongeribukse eller et håndkle.de blir litt hardere behandlet og tover mer.
Et veldig ok garn å tove med er Cortina som kan kjøpes på Spar kjøp eller Obs. Jeg tørker de også med noe støff oppi for å få fin fasong.

 
Klokken 1/16/2013 , Blogger fam gab sa ...

Kan ikke komme med noe råd ;D Kan bare kose med synet av flott håndverk og supernydelige tøfler :-)

Ha en fin torsdag !

 
Klokken 1/18/2013 , Blogger Ruths datter sa ...

Så utrolig mye fint du lager. Her må jeg følge.
KLem

 
Klokken 1/19/2013 , Blogger Jatte sa ...

Nydelige tøfler! Kanskje du må tove dem enda mer? nie jeg vet ikke, toving er ganske vanskelig syns jeg :/

Ha en fin helg,
Klemmer♥

 

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Start