Pennal på 1-2-3!

8/05/2013

Pennal på 1-2-3!

 Jeg har sporet av igjen. Midt i voksejakken startet jeg på en ide jeg har tenkt på en stund: Pennal!
Pennalet skulle toves, og jeg hadde kjøpt inn Rosendal garn fra Nille. Jeg har aldri brukt garnet før, og hadde ingen anelse om hvordan det oppførte seg i forhold til toving. Men jeg gjør som alltid: Kaster meg ut i det. Prøver og feiler.

Jeg la opp 80 masker på pinne nr 7 og strikket glattstrikk rundt i ca 15 cm(jeg målte ikke før jeg puttet det i maskinen). Så felte jeg av 20 masker i front og fortsatte å strikke glattstrikk på de 20 maskene på baksiden. Etter et par omganger felte jeg en maske i hver side på hver 3.pinne.
Når jeg fikk ønsket lengde felte jeg av. 
Så heklet jeg en kant med fastmasker rundt og til slutt en picot kant.
Alle tråder ble festet og jeg kastet den i maskinen sammen med et håndkle, helte i ullvaskemiddel, og vasket på kortprogram, 40 grader.

 Så ble det ferdige resultatet tatt ut og jeg fikk store øyne når jeg så hvor lite det var blitt. Søren tenkte jeg! Men den tanken ristet jeg raskt bort, for nå vet jeg hvor godt dette garnet tover.
Da jeg kom hjem fra jobb fant jeg ut at størrelsen egentlig var veldig bra.
Pennalet skal bare inneholde en penn eller to og et par overstrekningstusjer.


Så skulle siste finish gjøres:
 På innsiden har jeg sydd i en stor trykkknapp og på utsiden har jeg pyntet med et diamanthjerte!



Nå er det tilbake til voksejakken!
Ha en fin kveld!

9 Kommentarer:

Klokken 8/05/2013 , Blogger Renata sa ...

Så gøyal avsporing. Syntes det ble kjempefint jeg. Har brukt garnet på raggknestrømper til meg selv og er veldig fornøyd. Så lurt m trykknapp inni og en pynt på utsiden.
Kos deg med voksejakka, selv skal jeg avslutte en elefant og starte på en ny.
Hilsen Renata

 
Klokken 8/05/2013 , Blogger Renata sa ...

Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

 
Klokken 8/05/2013 , Blogger Ellen Kristin sa ...

Nå fikk jeg veldig lyst til å tå en liten avsporing selv. Blir student igjen om 14dager, så et strikket penal hadde ikke vært dumt :)

 
Klokken 8/05/2013 , Blogger Jatte sa ...

Så stilig penal, fikk lyst å strikke slik selv - greit å ha i veska :D

Ha en finfin uke,
Klemmer fra Jatte♥

 
Klokken 8/05/2013 , Blogger Esther Christina sa ...

Så fint pennal:) Helt ærlighet så syntes jeg det var aller finest utovet (selv om der var skjønt tovet også).Lurer på hvordan det hadde vært å strikke det, og fore med stoff (altså ikke tove).

Tror ikke det skal mye til før jeg også sporer av, hihi :)

 
Klokken 8/05/2013 , Blogger Yvonne sa ...

kjempe lekker!

 
Klokken 8/06/2013 , Blogger Gøril`s Kreativiteter - håndlaget med kjærlighet sa ...

Jeg er helt enig med deg. Syntes det var finest når det ikke var tovet, men det var altfor tynt og jeg er ikke flink til å sy, så derfor måtte det bli tovet. Men jeg skal prøve på nytt: Tykkere garn, og tynnere pinner! Tenkte å lage en heklet versjon også, i bomullsgarn!

 
Klokken 8/06/2013 , Blogger Full av Ull sa ...

Kjempefint pennal! Jeg synes det var utrolig fint når det var tovet :) Og knappen var prikken over i´en :)

 
Klokken 8/06/2013 , Blogger Rosehagen sa ...

Nydelig;)
Jeg likte det veldig godt jeg;) Som lærer på videregående starter jeg alltid høsten med fullt penal. Men etterhvert krymper det betraktelig på innholder. Låner ut litt hit og dit;) som aldri kommer tilbake. Da er det kjekt med et lite penal;)

Takk for beskrivelsen;)

Klem fra Ann-Mari

 

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Start