70-tallsjakken

9/13/2013

70-tallsjakken

 Da er det første plagget fra min nye favoritt - oppskriftsbok ferdig strikket. Boka er "Den store guttestrikkeboka" av Charlott Pettersen. Jeg syntes boka er fantastisk flott og gleder meg til å sette igang med andre prosjekter fra den etterhvert.
Første ut var 70-tallsjakken. Denne kan lages på utallig mange måter, og i utrolig mange flotte fargekombinasjoner.

 På denne første valgte jeg kaki og beige. Jeg har strikket den i Alpa fra Europris og syntes den kjennes myk og god ut. På jakka kan du se resultatene av min utålmodighet. Ja det ble for mange masker på den ene knappestolpen, og nei, jeg gadd ikke gjøre noe med det. Da blir det et skeivt personlig preg på jakka;-)


 Jeg har strikket størrelse 3 år og jeg har brukt litt større pinner enn oppskriften tilsier. Men armer kan brettes opp, og det er jo bare deilig at det ikke sitter så tett rundt magen:-)

Jeg har planer om å strikke denne i flere farger, og erfaringene jeg tar med meg fra denne første er: Strikk opp likt med masker på knappestolpene:-), det holder med halvparten av knappene jeg har satt i(en utolmodiggutt har kanskje ikke tid til å kneppe igjen så mange knapper), og ....... det var egentlig det!

Nå er nøstebarndressen på pinnene. Høsten er på vei!

God helg!

6 Kommentarer:

Klokken 9/13/2013 , Blogger AlottesVerden sa ...

Så fin jakke :)
Så repotasjen om boken på God Morgen Norge. Så ut som ei utrolig fin guttebok...en slik skulle jeg hatt for endel år siden når gutta her var små.

Ha en fin helg
Ann-Charlotte

 
Klokken 9/13/2013 , Blogger Marianne-db sa ...

Åh så fin!! Dette har blitt min favoritt-strikkeboka også. Må bare strikke ferdig det jeg holder på med først, så skal jeg også lage denne jakka :-)
Nydelige farger du har satt sammen!

 
Klokken 9/14/2013 , Blogger Småregn sa ...

NYDELIG jakke!! Elsker fargene :)

 
Klokken 9/17/2013 , Blogger tantemaraj sa ...

Jakka så skikkelig deilig ut!!! Gleder meg til å ta fatt på oppskrifter fra boka:)

 
Klokken 9/20/2013 , Blogger Silje sin blogg sa ...

Jeg er så misunnelig på alle de fine plaggene du strikker både til deg selv og til sønnen din! Jeg har mange planer selv, og garnet ligger til og med klart. Men redd det blir med tanken!
Men det er kanskje når snuppa blir litt større hun trenger mest ullplagg.. Nå som nyfødt har hun varme klær nok gudskjelov!

 
Klokken 9/24/2013 , Blogger Nattergalen sa ...

Hei!
Kjempefin blogg du har!
Jeg har et spm angående denne oppskriften. Jeg har strikket bolen opp til der man skal sette merker i sidene og felle masker til ermene, men det står ikke hvor jeg skal felle disse maskene. Altså, hvor mange masker strikker jeg før jeg feller til ermene? Jeg strikker i str 1 år og er som du skjønner ikke veldig strikkeerfaren:) Håper du kan hjelpe meg!
Ps. Super fargekombinasjon du har valgt her!

 

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Start